torsdag 9 februari 2017

Alperna runt 2017 - Från Oberammergau till Argentiere 2017-02-06 till 09

Först en eftersläntarbild från Oberammergau. Fästet jobbar med klistervalla i badrummet på hotellet. Det blev för tjockt.

Maria klistervallar i badrummet
Måndag morgon. Med lite tur skulle bilen vara fixad på eftermiddagen och det kunde bli en sen körning till nästa mål, som är Argentiere i Chamonix-dalen. Telefon till verkstaden. Nja, på tisdag eller onsdag skulle bilen kanske kunna vara färdig. Det var gaspådraget som hade gett upp och sådana finns inte i närlagret, det måste skickas efter från centrallagret så det tar sin tid. Vad göra? Sitta och häcka i Oberammergau är inget alternativ. Det får bli hyrbil och hämta Volvon på hemvägen när vi nästan passerar München igen. Så nu kör vi en Ford Galaxy, en gigantisk efterföljare till den gamla välkända Ford Falice-Air. Vi kom fram till Argentiere mitt i natten och har inte förlorat någon skidåkning.

(Fotnot: Gaspådrag har inget med gasdriften (CNG) att göra. Det är det gamla vanliga spjället i "förgasaren" som förr var kopplad direkt till gaspedalen, men som numera drivs med elektricitet.)

Chamonix-dalen har flera system som inte hänger ihop annat än med skidbussen. Så man väljer ett system om dagen. På tisdag åkte vi fostrande åkning i dimma i Flegere/Brevent. En grön pist (!) blev fint i den dåliga sikten. Där låg vi och filade på carving-tekniken på eftermiddagen.

På kvällen kom Lars och Helena hit med nya husbilen och parkerade framför kyrkan. Vi hade en trevlig middag tillsammans. På onsdagen åkte vi alla fyra tillsammans i Balme-området. Ännu sämre sikt än dagen innan. Flera åk i dimman och den nyfallna mjuka snön, sedan fick det bli lunch. Helena kände till ett trevligt ställe i backen.
Utanför lunchstället i snöblåsten
Det var en lyckträff med tanke på deras efterrätter som serverades på gamla takplattor av skiffer.

Efter lunchen blev det återresa till Valorcine i total mjölk. Utan käpparna i pistkanten hade vi varit helt förlorade. Webkamerorna såg nog ut som om man hade filmat ett tomt kopieringspapper.
Skidåkare i dimma
Efter att ha ätit picnic-lunchen till middag i husbilen tog vi tåget tillbaka till hotellet.

Vi åker med Mont Blanc-expressen
Torsdag morgon och alptopparna syns från hotellet. Hopp om solsken. Idag blev det Grand Montets, vilket visade sig vara lyckat. En underbar dag i snörika pister och även lite offpist. Ända upp till toppen kunde vi inte komma för det var en särskild kabin som måste förbokas. Den var redan fullbokad för dagen när vi kom upp. Men vi kom bra långt upp och hade fin utsikt över Mer de Glace och Aiguille du Midi. Lägger in lite härliga solbilder från dagen.

Mont Blanc gömmer sig i molnet, men man kan se Aguille de Midi på högerkanten

Vy ner mot Mer de Glace
Världens glaciärer är en indikator på den klimatförändring som pågår i vår tid. Från att industrialismen startade i mitten på 1800-talet så har de krymt med ökande hastighet. Bilden ovan visar slutet på den stora glaciären Mer de Glace. Man kan se lite glaciär i botten på dalen, men ni ska veta att hela dalen var fylld med glaciäris för 150 år sedan - ända upp till den gråa randen! På bilden nedan syns hur Argentiere-glaciären såg ut 1896.
Argentiere-glaciären rinner ner mot Argentiere 1896
Vi delade en riktigt fet pizza med fyra sorters ost till lunch. Vid tretiden började det mulna på igen och i natt ska det komma lite mera nysnö. Vi åkte de sista åken i vackert soldis och sedan hem.
I kväll blir det budget-middag, med inhandlade charkuterier och lite överblivet. Vi har förlängt vistelsen här med en dag och åker vidare på lördag. Vart vi åker härnäst får ni läsa om i kommande inlägg.