söndag 5 mars 2017

Alperna runt 2017, hemresan 2017-03-03 och 04

Så var då vårt äventyr slut och det var dags för hemresa. Vi lämnade vår fina fina lägenhet med den tjusiga utsikten tidigt på morgonen den 3 mars.
Lägenheten i Santa Cristina med utsikt över hela Val Gardena
Det gällde att komma iväg i tid för att kunna hämta ut vår Volvo innan verkstaden stängde för helgen. Vägen gick genom Brennerpasset. I Innsbruck lämnade vi autobahn och körde via Garmisch-Partenkirchen. En vacker väg med de sista vyerna över Alperna. Strax efter Garmisch planar landskapet ut och övergår i mera låglandsbygd. Väl framme i Weilheim så stod vår gamla trotjänare och väntade på oss utanför verkstaden.
Omlastning i Weilheim
Snabb omlastning och vidare in till München för att dumpa hyrbilen. Jag körde forden och Maria volvon. Rapport från Maria i München: Bilen går ojämt, men motorn verkar rätt OK. Vad kan vara problemet? I alla fall så tänkte vi inte köra tillbaka till Weilheim. Vi åkte vidare och märkte efter ett tag att problemet avtog. Det var någon vibration i ratten. Vi bestämde oss för att det hela kom sig av att bilen hade stått över en månad och att däcken hade blivit lite skeva. Efter hand som vi körde så försvann vibrationen och bilen betedde sig som vanligt. Resan rullade på med lite diskussioner om vad vi ska ha som nästa bil. Elhybrider har fortfarande för kort körsträcka med el och när batteriet är tomt så är den i princip lika miljöovänlig som en vanlig besinbil. Dessutom är de fortfarande väldigt dyra och ingen vet ännu hur länge batterierna håller. Skulle vi byta nu får det nog bli en gasbil till och i så fall en VW Passat. Vi skulle ju egentligen inte byta förrän elhybrider är ett alternativ, men det verkar som om vår V70 bestämt sig för att den behöver ett antal nya delar efter hand och när är det nog?

Nåväl, övernattning utanför Hannover och sedan vidare över Puttgarden-Rödby och Öresundsbron. Strax före färjan frågade jag Maria om hon kunde ge en kvalificerad gissning på när vi skulle vara hemma. Hon har någon sorts inbyggd navigator för sådant och svaret blev "vid niotiden". Klockan 21:04 rullade vi in på uppfarten hemma och vår resa var slut.

Det har varit en fantastisk upplevelese. Skidåkning i Österrike, Tyskland, Frankrike och Italien. Vi har varit på resa i 44 dagar. Vi har åkt skidor i backe 26 dagar och i spår 8 dagar. Resten har varit vilodagar eller resdagar. Några få dagar har varit molniga men annars har det varit solsken eller växlande molnighet. Det har varit bra med snö i pisterna men lite si och så med snö utanför. Våra skidor har fungerat mycket bra i alla lägen, lyckat att vi levlade upp i höstas till all-mountain som fungerar både i och utanför pisterna.

I morgon, måndag, börjar vardagen igen, men vi kommer alltid att bära med oss ett härligt minne av resan. Vi längtar redan till att göra om något liknande igen om en fyra eller fem år. Hoppas att vi ses på bloggen då.